Onze huisregels – Tandartspraktijk G.H. Bos Haaksbergen – Haaksbergen

Tandartspraktijk Bos Haaksbergen

Onze huisregels

 

Wij werken op afspraak. Afspraken maken en verzetten doen wij uitsluitend telefonisch.  Afspraken annuleren mag via de mail, maar wel ruim op tijd!! U kunt ons bereiken op telefoonnummer 053-5722530, van maandag t/m donderdag van 8.00 tot 12.00 uur. Op vrijdag zijn we telefonisch bereikbaar van 8.30 tot 12.00 uur.

 

  • Bij kiespijn, nabloedingen en ongevallen kunt u ons uiteraard ook bereiken buiten bovenstaande tijden. Na 12 uur kunt u ons gebruikelijke telefoonnummer bellen. U krijgt dan het bandje op ons antwoordapparaat te horen waarop het noodnummer vermeld wordt.
  • De laatste patiënt van de ochtend wordt ingepland tot 11.30 uur en de laatste patiënt van de middag wordt ingepland tot 16.30 uur. Daarna houden we ruimte vrij voor pijnklachten en andere spoedeisende klachten.
  • Heeft u een (dringende) pijnklacht, dan verzoeken we u vriendelijk vóór 9.00 uur ’s ochtends te bellen. Indien mogelijk wordt u dan dezelfde dag nog geholpen op de daarvoor bestemde tijden.
  • Na 17.00 uur ‘s middags, op vrijdagen, in de weekends en de vakanties kunt u bellen met het centrale nummer van de doorschakeldienst 053-7920040. Op deze manier krijgt u altijd de dienstdoende tandarts te spreken en kunnen we onze goede zorg waarborgen.

 

  • U kunt ons ook bereiken op e-mailadres ghbos@kpnmail.nl  Gebruik dit adres echter niet voor het maken en verzetten van afspraken, maar uitsluitend voor uw overige vragen. Voor onze meest actuele gegevens kunt u terecht op onze website www.tandartsbos.tandartsennet.nl
  • Een gemaakte afspraak dient minimaal 24 uur van tevoren te worden afgezegd, anders kunnen wij de voor u gereserveerde tijd in rekening brengen.
  • U blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor gemaakte afspraken. Wij gaan ervan uit dat u uw afsprakenkaartje bewaart en/of uw afspraken zelf noteert. Onze e-mail service die u helpt herinneren aan uw afspraak, is een extra service. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Indien u onverhoopt geen herinneringsmail van ons hebt gehad, om wat voor reden dan ook, gaan wij er toch van uit dat u uw gemaakte afspraak nakomt.

 

  • Wij verwachten van u dat u wijzigingen aan ons doorgeeft. Dit gaat dan om o.a. gewijzigde gezinssamenstelling, adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadressen, verandering van verzekering, maar ook en vooral om wijzigingen in uw gezondheid. Patiënten hebben soms geen weet van het belang van bijvoorbeeld medicijngebruik, ziektes en aandoeningen in het verleden, allergieën e.d. Daarom is het van belang uw gezondheid goed in kaart te brengen, om zo zorgvuldig mogelijk onze zorg te kunnen uitvoeren.

 

  • Wij voeren minimaal 1 x per jaar een tandheelkundige controle bij u uit. Indien wij dat nodig achten, verwijderen we daarbij ook tandsteen, zodat optimale reiniging van uw gebit mogelijk is.
  • Wij streven ernaar al onze patiënten optimale tandheelkundige zorg te bieden. Daar staat tegenover dat wij van u ook een goede mondhygiëne (mogen) verwachten. Wij zullen u daar, indien nodig, ook in adviseren.
  • Iedere paar jaar maken wij röntgenfoto’s. Dit is nodig om goede, diagnostische tandheelkunde te kunnen bedrijven.

 

  • Wij proberen op een prettige manier met onze patiënten samen te werken. Agressief gedrag, verbaal of lijfelijk, gericht op tandarts of assistenten, wordt niet getolereerd en heeft onmiddellijke uitschrijving tot gevolg.
  • Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Misverstanden zullen we te allen tijde proberen in alle redelijkheid en in samenspraak met u op te lossen.

 

  • Uw en onze tijd is kostbaar. Dat begrijpen we. Wij doen daarom ons uiterste best om stipt en via onze agenda te werken. Toch kan het soms zo zijn dat u langer moet wachten dan u -en wij- aanvankelijk hadden ingeschat. Dat kan gebeuren door een behandeling die onverwachte complicaties met zich meebrengt, of doordat er een spoedgeval tussendoor is gekomen. We gaan ervan uit dat onze patiënten hier begrip voor hebben. Indien u zelf met een spoedeisende klacht bij ons komt, wilt u ook graag zo spoedig mogelijk geholpen worden.

 

  • Rekeningen gaan via Infomedics. Met vragen over uw factuur kunt u bij hen terecht op telefoonnummer 036-2031900 of op www.infomedics.nl. Neem voor de betalingsvoorwaarden of meer informatie contact op met Infomedics. U kunt voor behandelingen boven de 250 euro een begroting krijgen.

 

  • Privacy reglement

    Privacy in de mondzorgpraktijk

    Voor een goede mondzorg behandeling is het noodzakelijk van iedere patiënt(e) een tandheelkundig dossier samen te stellen. Het dossier bevat aantekeningen over zijn/haar gebitstoestand, gegevens over de uitgevoerde behandelingen en verslagen van onderzoeken. Ook worden gegevens opgenomen die elders, bijvoorbeeld bij zijn/haar huisarts, met zijn/haar toestemming zijn opgevraagd. Omgekeerd kunnen gegevens uit het dossier worden verstrekt aan andere zorgverleners. Dit gebeurt niet wanneer hij/zij daar uitdrukkelijk bezwaar tegen maakt. De gegevens kunnen ook door een waarnemer of voor overleg met andere mondzorgkundigen worden gebruikt.

    Een beperkt aantal gegevens uit het dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie. Ook worden gegevens uit het dossier aan anderen verstrekt als dat wettelijk is voorgeschreven.

    Beveiliging van de gegevens

    De praktijk draagt er zorg voor dat de gegevens veilig worden opgeborgen, dat deze niet verloren raken en niet in onbevoegde handen komen. Alleen rechtstreeks bij de behandeling betrokken personen hebben toegang tot de gegevens. Bijvoorbeeld de mondhygiëniste, de assistent of een waarnemer. Zij hebben alleen toegang tot die gegevens in het dossier die noodzakelijk zijn voor hun taak. Deze personen zijn uiteraard verplicht tot geheimhouding.

    Bewaartermijn

    De algemene bewaartermijn van de gegevens is vijftien jaar. Het kan voorkomen dat de gegevens langer bewaard moeten worden, bijvoorbeeld omdat dit van belang is voor langlopende of terugkerende behandelingen. Het initiatief tot langer bewaren kan ook van de patiënt(e) uitgaan.

    Recht tot inzage, afschrift, correctie, aanvulling en afscherming

    De patiënt(e) heeft er recht op zijn/haar gegevens in te zien en kan om een (foto)kopie van de gegevens verzoeken. Als de patiënt(e) van mening is dat de gegevens in zijn/haar dossier inhoudelijk onjuist zijn, dan kan hij/zij vragen deze te corrigeren. Hij/zij kan ook vragen om een door de mondzorg afgegeven(aanvullende) verklaring over de gegevens aan het dossier toe te voegen. Hij/zij kan ook, indien hij/zij prijs stelt op bewaring van de gegevens, verzoeken (bepaalde) gegevens voor anderen af te schermen. De patiënt(e) behoort zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen vier weken, een reactie te ontvangen.

    Recht op verwijdering en vernietiging

    De patiënt(e) kan vragen (een deel van) zijn/haar gegevens te vernietigen. Dit verzoek moet binnen drie maanden uitgevoerd worden, tenzij aannemelijk is dat het bewaren van de gegevens van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan de patiënt(e), omdat een wettelijke bepaling vernietiging verbiedt.

    Klachten

    Elke patiënt(e) heeft de mogelijkheid tot het indienen van een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegeven.

 

  • Indien u een meningsverschil heeft met onze praktijk en denkt dat de behandelaar aantoonbaar in gebreke is gebleven, zonder dat u dat samen heeft kunnen oplossen, dan kunt u zich richten tot de KNMT (Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Tandheelkunde).